Hirdetés

A klímaváltozás gyökeresen átalakítja a divatot és a ruháinkat

|

Ezúttal azonban nem a fenntarthatóbb anyagokról lesz szó.

Hirdetés

Korábban párszor foglalkoztunk már a divat világával, azonban jellemzően a fenntarthatóság irányából megközelítve a témát. Van még bőven muníció ezen a területen, hiszen a textilipar súlyos környezeti terhelését számos, megdöbbentő eset is igazolja, mint például a sivatagban szétdobált ruhahegyek.

Hazánk is érintett az ijesztő mennyiségű ruhaszemét létrehozásában, a helyzeten pedig nem segít, hogy az egyik legnagyob fast fashion márkáról nemrég kiderült, hogy bizonyos termékeiben az egészségügyi határértéknél nagyobb mennyiségben találhatóak mérgező anyagok.

A fast fashion termékek különösen rossz hatással vannak a bolygóra (Fotó: Unsplash/Brooke Cagle)
A fast fashion termékek különösen rossz hatással vannak a bolygóra (Fotó: Unsplash/Brooke Cagle)

Az olyan megoldások sem feltétlenül jók, mint az egyre népszerűbb, bambuszból készülő ruhák, amelyekről kiderült, hogy több közük van a greenwashing fogalmához, mint a környezet védelméhez. 

Hirdetés

A fent ismertetett esetek arról szólnak, hogyan járulnak hozzá a divatcégek, divatmárkák a klímaváltozáshoz és a környezet rombolásához, azonban felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet, ha megfordítjuk ezt a viszonyrendszert? Hogyan alakítja a változó klíma az emberek ruházkodását?

Bizonyára sokaknak feltűnt már, hogy az utóbbi években, mintha kezdenének eltűnni az évszakok. Na jó, ez így talán túlzás, azonban kétségtelen, hogy egyre jobban elmosódnak a határok a korábban markáns időjárási különbségeket hozó hónapok.

A telek egyre enyhébbek - egy 8-10 éves magyar gyerek például az eddigi élete során havazást legfeljebb mutatóba láthatott, de az idei tavaszi időszak is jó példa lehet, amikor még akár május első napjaiban is bekapcsolták itt-ott a fűtést.

A klímaváltozás felborítja az időjárási szabályszerűségeket, illetve a szélsőséges időjárási jelenségek is egyre gyakoribbá válnak. Ez pedig alapjaiban rázhatja meg a divatipart.

A divatipar eddigi működése az évszakok váltakozásán alapult
A divatipar eddigi működése az évszakok váltakozásán alapult

Míg ugyanis korábban viszonylag egyszerű dolga volt a divattervezőknek egy tavaszi-nyári vagy egy őszi-téli kollekció tervezése során, ma már ott tartunk, hogy designer legyen a talpán, aki megmondja, hogy két hét múlva épp rövidujjúban és strandpapucsban, vagy átmeneti kabátban és  vízhatlan cipőben járunk-e az utcán. Ez összezavarja a ruhamárkák, ruhaüzletek működését is, hiszen nehezen tudják belőni, hogy mikor érdemes például nyári ruhaakciókat hirdetni és mikor hatékony leárazni a télikabátokat.

Ez utóbbi ruhadarab sorsa például kérdéses, hiszen az elmúlt tél volt a második legmelegebb Európában, miközben azonban Spanyolország és Franciaország komoly aszályok tomboltak, a kontinens más részein óriási esőzések és áradások okoztak óriási károkat.

Az özönvíz Olaszországot is érintette, az időjárási anomáliák pedig már a legnagyobb olasz divatáru-kereskedőket is arra késztette, megfontolják a nyári ruhaakciók elhalasztását. Az olaszoknál ugyanis a különféle nagy leárazási szezonokról a helyi hatóságok döntenek.

A nyári kiárusítások jellemzően július elején kezdődnek, Franciaországbna pedig június vége felé. Olaszországban most viszont legalább július közepéig eltolnák a szezonkezdetet. Ezt a példát pedig több európai ország is követheti, ahogy a nyári időszak jellemzően későbbre tolódik és hosszabb ideig tart.

A kiszámíthatatlan, változékony időjárás pedig azt hozhatja magával, hogy az emberek a szezonális darabok helyett inkább sokoldalúbb, többféle időjárási körülmény esetén is használató ruházatot választanak.

Ez arra kényszertheti a ruhakerekedőket, hogy átalakítsák a korábbi gyakorulatukat, amelyben az évszakok váltakozásához igazították a kínálatot. Az új fogalom, amivel érdemes lesz megbarátkoznunk az úgynevezett transzszezonális, azaz évszakokon átívelő ruházat lesz. A több évszakban is viselhető ruhák egyik legfontosabb tulajdonsága pedig az lesz, hogy képesek legyenek alkalmazkodni az egyre emelkedő hőmérsékletekhez.

Ez rossz hír a fast fashion márkáknak, amelyek akkor maradhatnak fenn, ha a klímaváltozás hatására megváltozó időjáráshoz képesek lesznek alkalmazkodni. Ehhez szükségük lesz a legmodernebb techonlógiára is, amely segíthet eligazodni a kaotikus időjárási jelenségek között, azonban az olyan, valós idejű hirdetések is sokat számítnanak majd, amelyek az aktuális meteorológiai körülményeket is figyelembe veszik.

A végén pedig álljon itt némi számadat, amely megmutatja, hogy már most milyen hatása van a klímaváltozásnak a ruhaiparra. A hőmérséklet növekedése fokonként akár szűk 13 millió euróval csökentheti a ruházati értékesítéseket - írta 2018-as jelentésében a brit meteorológiai hivatal.

A Tradedoubler svéd marketingcég elemzése pedig rámutat, hogy a napos időben visszaesnek az online kereskedelem értékesítései, mert az emberek ilyenkor szívesebben sétálnak az utcán, így nagyobb eséllyel térnek be  a ruhaüzletekbe, míg csapadékos időszakban ennek a fordítottja igaz.

A szélsőséges időjárás viszont akár a teljes ellátóláncot is befolyásolhatja. Tavaly például Pakisztán területén hatalmas áradások pusztítottak, amelyek legalább 33 millió embert érintettek, de az éves gyapottermelés 40 százalékára is negatív hatással voltak. A kiszámíthatalan időjárás pedig érinti a textilipar kínai, indiai és brazíliai ellátóláncait is.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)